”Kymmenen  puhelua ja viisi viestiä”

Kunpa olisin voinut  jakaa etukäteen tiedon, että olisin palaverissa, josta vapautuisin klo 14.00, jonka jälkeen minulle voisi soittaa, ja sitä ennen viesti olisi paras tapa ottaa yhteyttä. Yövuoron jälkeen olisi ollut kätevää välittää yhdellä puhelimeni klikkauksella kaikille tavoittelijoille tieto, että nukkuisin  klo 12.00 asti. Kaipasin myös mahdollisuutta viettää vapaa-aikaa niin, että voisin laittaa huoletta puhelimen sivuun ja nauttia vapaahetkistäni rauhassa. Kollegat ja asiakkaat tarvitsivat kuitenkin tiedon, milloin ja miten olisin taas tavoitettavissa. Mikä ratkaisuksi?

”Jätä viesti vastaajaan.”  Tämä ja muut automaattivastaukset tulivat liiankin tutuiksi, kun tavoittelin parasta kaveriani Markus Apulia, jonka työpäivät ja työajat vaihtelivat paljon hänen toimiessaan ravintolapäällikkönä. Mietin usein, että olisin tarvinnut vain tiedon, oliko kaverini  nukkumassa yövuoron jälkeen, koulutustehtävissä, treenaamassa vai ehkä lounaalla. Erityisesti olisin halunnut tietää, milloin hän vapautuisi, jotta en olisi häirinnyt kiireisellä hetkellä tai toisaalta tuhlannut omia arvokkaita hetkiäni turhaan tavoitteluun.

”Bisnesidean pohdiskelu keskeytyi yleensä siihen, että Apulin puhelin soi toistuvasti.”

Olimme miettineet kymmeniä erilaisia bisnesideoita. Molemmat olimme olleet samoissa työtehtävissä jo kauan. Markus Apuli oli ollut ravintolamaailmassa melkein 20 vuotta, joista esimiehenä  lähes 15 vuotta. Minä taas olin kauppatieteiden maisterin tutkinnon suorittamisen jälkeen tehnyt palkanlaskijan töitä ja  toiminut seitsemän vuotta pokeriammattilaisena.  Kiireisiä vuosia ja hyviä vuosia, mutta tuntui, että olisi ehkä aika tehdä jotain uutta. Ajatus yhteisestä yrityksestä oli ollut jo mielessä melko kauan. Vain oikea bisnesidea puuttui.

 

Bisnesidean pohdiskelu keskeytyi yleensä siihen, että Apulin puhelin soi toistuvasti. Tuohon arkipäivän ongelmaan ei ollut hyvää eikä nopeaa ratkaisua. Kun ravintolapäälliköllä on vapaapäivä keskellä viikkoa, siitä on vaikea tiedottaa ainakaan firman ulkopuolelle. Ravintolapäällikön puhelin pirisee ympäri vuorokauden jouluaattoa lukuun ottamatta. Tulimme siihen lopputulokseen, ettei kiireisille ihmisille ole palvelua, jolla tiedottaa etukäteen, onko estynyt vastaamaan yhteydenottoihin. Jos voisi ohjata  yhteydenotot tiettyyn ajankohtaan, olisi mahdollista kommunikoida kollegoiden kanssa ja palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Aloimme tiedustella asiaa ja selvittää, jakavatko muut saman ongelman. Kyselyiden myötä selvisi, että 90 % haastattelemistamme ihmisistä haluaisi tietää etukäteen, onko tavoiteltava henkilö vapaana. Siinä se!  Päätimme perustaa yrityksen, joka keskittyy tavoitettavuuteen. Niin syntyi DoingWhat -mobiiliviestintäsovellus.

”Niin syntyi DoingWhat -mobiili-
viestintäsovellus.”

Löysimme Vaasasta Devatus Oy:n, joka teki meille testiversiot sovelluksesta Android-puhelimille ja Applen puhelimille. Testautimme tuotetta muutaman ison yrityksen kiireisimmillä henkilöillä, koska halusimme tietää,  onko tuote käyttökelpoinen ja miten sitä voisi vielä kehittää. Saamiemme palautteiden perusteella rakensimme tuotteen valmiiksi, ja ensimmäinen versio tuli markkinoille joulukuussa 2016. Keväällä 2017 tiimimme kasvoi, kun Webaulan Ossi ja Marko liittyivät tiimiimme. Samalla teimme vielä isoja muutoksia tuotteen käytettävyyteen ja uusimme mm. kotisivumme. Tällä hetkellä olemme todella tyytyväisiä DoingWhatiin. DoingWhat ratkaisi alkuperäisen ongelman. Tavoitettavuustilanteen tarkistaminen ennen yhteydenottoa helpottaa molempien osapuolien arkea. Sovelluksen myötä pystyy keskittymään paremmin palavereihin ja vapaa-aikaan tietäen, että muut ovat tietoisia tilanteestasi. Toivomme myös sinun tutustuvan hienoon sovellukseemme ja ottavan siitä hyödyn irti.